Conceptul de marketing
Reprezentând un mod de gândire şi de acţiune în sfera pieţei,
marketingul realizează o acţiune sistemică a fluxului de activităţi ce leagă
producţia de consum, constituind – mai mult decât un arsenal de metode şi
tehnici specifice – domeniul unei ştiinţe tinere în câmpul teoriei conducerii
ştiinţifice a fenomenelor şi proceselor economico-sociale. Termenul de
marketing este de origine anglo-saxonă (reprezentând participiul prezent al
verbului „to market”, care are semnificaţia de a cumpăra şi a vinde, de a
desfăşura tranzacţii de piaţă). Originile sale sunt localizate, la începutul
secolului XX, în Statele Unite ale Americii: în 1902, în Buletinul
Universităţii Michigan, în introducerea unui curs universitar privind
distribuţia produselor se folosea expresia “diferite metode de marketing al
bunurilor”. Treptat, acest termen s-a internaţionalizat.
Ce este marketingul?
Mulţi oameni cred că ştiu ce este marketingul şi cu ce se ocupă
specialiştii în marketing. În concepţia lor, marketingul a devenit sinonim cu
metodele utilizate de întreprinderi pentru atragerea clienţilor şi convingerea
acestora să le cumpere produsele şi/sau serviciile. Direcţia de marketing
dintr-o întreprindere este considerată ca responsabilă pentru lansarea de noi
produse, apariţia unor articole de presă favorabile, realizarea de studii de
piaţă şi oferirea de argumente suport pentru cei care se ocupă de vânzări; de
la oamenii de marketing se aşteaptă colaborarea cu agenţiile de publicitate,
analiza şi rezolvarea plângerilor clienţilor, stabilirea de criterii şi
consilierea în alegerea noilor produse şi organizarea campaniilor de promovare
a acestora etc. O astfel de abordare relevă faptul că principala funcţie a
marketingului ar fi prezentarea întreprinderii şi a produselor sale
potenţialilor clienţi.
Un astfel de demers privind marketingul este insuficient.
Organizaţiile care consideră că departamentul (direcţia) de marketing
reprezintă doar un vehicul către clienţi, dovedesc că nu au înţeles suficient
esenţa şi menirea marketingului. Marketingul are o extindere şi o complexitate
mult mai mare şi are mult mai multe înţelesuri. Elisabeth Hill şi Terry
O’Sullivan consideră că marketingul „este o filozofie a afacerilor care vede în
satisfacerea cerinţelor clienţilor cheia succesului în afaceri şi recomandă
înţelegerea practicilor manageriale care ajută la identificarea şi rezolvarea
cerinţelor clienţilor”. Această definiţie a marketingului nu este singulară. În
funcţie de modalitatea de abordare a marketingului, acestuia i-au fost date
foarte multe definiţii; profesorul american Victor Buell, în lucrarea sa
„Marketing management: a strategic planning approach”(1984) observă ironic că
sunt „atâtea definiţii ale marketingului câte cărţi sunt pe acest subiect”.
Definiţiile date se împart în două categorii: cele care pun accentul pe
dimensiunea filozofică şi cele care se concentrează pe abordări mai concrete
ale proceselor de marketing.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu